Tortul “Iarna” – Tort gratin cu portocale

Primul articol din 2015 il incep cu ganduri bune, ca si pana acum, insotite de urarea sincera: va doresc sa aveti parte numai de bune in acest an, spor, liniste si belsug la casele voastre!
Tort gratin cu portocale
Zilele astea sunt foarte prinsa nu neaparat cu munca, cat cu hrana sufleteasca, intalniri, planuri, brainstorming-uri ad-hoc cu rude si prieteni, prin urmare, in marea voastra bunatate ma veti ierta ca nu descriu in detaliu reteta, asa cum v-am obisnuit, voi face un update cand va fi timp, va scriu insa link-urile de unde puteti copia fara dificultate retetele straturilor.

La tortul “Toamna” care exprima bogatia toamnei in gustul dens, gust complex, dar si decorat cu inspiratie din natura, mi-am propus sa imaginez retete noi de torturi, dedicate fiecarui anotimp, fiecare dintre membrii familiei extinse fiind nascuti in cele 4 anotimpuri, prin urmare, motive am ca sa ma inspir.
Pe acesta l-am decorat cu zapada, fulg de nea si stelutele din pomul de iarna, “bulgarasi de zapada” si aroma fructului cel mai des intalnit sub brad: portocala.
Tort gratin cu portocale
Nu ma laud gratis cand spun ca nu o sa mai intalniti nicaieri acest fel de tort, pentru simplul motiv ca nu este de gasit gratin de portocale si in nici un caz folosit ca strat intr-un tort si in plus stau acum comod sub umbrela concluziei degustatorilor, care vin din total diverse medii si care in unanimitate l-au caracterizat la prima lingurita cu: bun!, la a doua: foarte bun!, la a treia: nebunie!, la a patra: demential, cel mai usor, aromat si racoritor tort ever!
Dragilor, uite ca se poate ca un tort sa fie foarte gustos fara unt (doar cat contine ciocolata) sau mascarpone, fara nuci sau cacao, fructul in dulciuri ramane slabiciunea mea.
Tort gratin cu portocale
Si surpriza a fost totala cand le-am spus ca nu contine gluten, pentru ca am folosit faina “Mix Patisserie” de la “Dr. Schar Romania-produse fara gluten” si la bulgarasi am folosit biscuti macinati “Frollini” – Dr. Schar
Tort gratin cu portocale
Etaj inferior musai cu pereti detasabili pt a lipi portocalele “gard” – tava: 26cm
Etaj superior – tava: 20cm
ALCATUIRE:
1. TALPA: blat tip bezea pe care il puteti face ca la Pavlova, dar mai mult infainat. Eu am folosit alta reteta, dar la fel de bine poate fi reteta Sandei Marin de aici insa cu adaos de amidon sau faina mai multa. Din 4 albusuri si 4 linguri de amidon.
2. “Gard” din jumatati de felie de portocala mica, stau pe peretii formei pt ca sunt umede iar sucul lor insiropeaza la fix blatul inferior.
3. UMPLUTURA:
In curtea formata am turnat reteta mea de crema tip mousse cu fructe, frisca si ciocolata, dar de data aceasta cu portocale in loc de zmeura, pe care am explicat-o la tortul “Picnic” de aici
4. Blatul mic de sus nu este un blat, este marea mea gaselita, de aceea este racoritor si puternic fructat, pentru ca gratinul de fructe este un fel de “rasturnata cu fructe”, adica strat de cuburi din fructe gratinate la cuptor 5 minute si in loc de blat, un fel de budinca de casa din lapte si vanilie, dar pe care am copt-o la foc mic mai mult decat 5 minute obisnuit, ca sa inchege si sa-si tina forma. Este umed de parca ar fi insiropat si foarte aromat de la stratul de fructe. Carcotasilor le spun ca nu se arde, l-am copt vreo 20-25 de minute la 175 grd, pana s-a rumenit frumos deasupra.
Tort gratin cu portocale
Tort gratin cu portocale
5. DECOR:
Ciocolata alba rasa inchipuind zapada, fulgul de nea si stelutele le-am decupat din ciocolata topita intinsa pe hartie de copt si racita partial ca sa nu fie pietrificata, caz in care as fi incins decupatorul metalic in apa fierbinte, iar bulgarasii din biscuiti rasi, frisca si ciocolata alba topita, tavaliti prin ciocolata rasa. Ciufuletii din frisca din smantana, la astia am pus intaritor ca sa fiu sigura ca stau, la cei portocalii am combinat un strop din colorantii galben si rosu ca sa obtin portocaliu, sunt un pic rose, trebuia cred mai mult galben, nu e grav.
Foarte important: feliile de portocale amprentate evantai le-am gratinat separat 30 minute la cuptor, capata gust bun de gratin si coaja nu se usuca iremediabil, poate doar la cele doua feliute foarte mici, de aceea evitati capetele, dar oricum rondelele gratinate sunt semi-moi.

Food-design-ul meu imagineaza anotimpul iarna, sper ca am reusit sa transmit asta si ca este armonios si echilibrat alcatuit.
Sa va fie de folos ideile mele!
Tort gratin cu portocale

Tagged: , , , , , , ,

13 thoughts on “Tortul “Iarna” – Tort gratin cu portocale

  1. alina 2015/01/02 at 3:35 pm Reply

    La multi ani! E colorat, e fain! Si ceva de munca la el.

    • Food Design 2015/01/02 at 9:11 pm Reply

      multumesc pt comentariu, Alina! :) prepar rar torturi si sunt cele mai ofertante pentru fantezii de orice fel

  2. Mihaela 2015/01/02 at 7:09 pm Reply

    Ce coincidenta, am facut si eu un tortulet cu portocale ! Al tau arata spectaculos, potrivit pentru seara dintre ani ! Foarte frumos !

    • Food Design 2015/01/02 at 9:36 pm Reply

      pai nu e surpriza, iarna se potriveste din portocale. multumesc pt caracterizare. ai postat tortul? ma duc sa vad :)

      • Mihaela 2015/01/03 at 2:10 pm

        inca nu l-am postat, acum scriu povestioara :))

  3. Rocsy Ciobanu 2015/01/02 at 8:37 pm Reply

    La multi ani Didi! Ce imi place cum ti-a iesit tortul! :X

    • Food Design 2015/01/02 at 9:37 pm Reply

      La multi ani fericiti! nici al tau nu este mai prejos :)

  4. maria mihalache 2015/01/04 at 10:31 am Reply

    La multi ani!
    An Nou cu toate cele bune!
    Tortul arata minunat!

    • Food Design 2015/01/04 at 8:11 pm Reply

      La multi ani! Intrase in spamuri comentariul. Multumesc, Medi!

  5. […] albe superioare; acum, am glazurat cu ciocolata alba menaj pt ca imi ramasese de la figurinele Tortului gratin cu portocale de la Revelion. Despre tort precizez ca in crema am ras ciocolata alba Primola, superioara ca gust, […]

  6. Mihaela 2015/01/06 at 9:43 pm Reply

    Draga Didi, ca si ciocolata le-am incercat pe toate. Mi-a placut foarte mult marca proprie Auchan, ciocolata alba si cea cu peste 70% cacao, la 200 grame. Mi se par de calitate. Ti le recomand.

    • Food Design 2015/01/06 at 11:00 pm Reply

      Multumesc pt info. Am 4 supermarketuri la 300m distanta, merg pe jos. Auchan nu am si nici drum prea curand.

  7. […] albe superioare; acum, am glazurat cu ciocolata alba menaj pt ca imi ramasese de la figurinele Tortului gratin cu portocale de la Revelion. Despre tort precizez ca in crema am ras ciocolata alba Primola, superioara ca gust, […]

Leave a Reply

