Fursecurile “Dumbrava Minunata”

4-dumbrava-minunata“Vremea era pe la toaca, dar caldura, inca in toi, juca rotind ca rasfrangerile unei ape tainice pe deasupra caselor adormite. Ulita ridica, pustie si singuratica, spre stralucirea asfintitului. Clopote incepura a bate dulce si trist, de la bisericile targului. Fetita se opri o vreme in loc, ascultand.
– Asa sunau clopotele si atunci … sopti ea cu ochii dusi. Cei doi tovarasi trecura domol pe cararea din marginea ulitii pana sus in deal, la plopii lui Mihalcea. Acolo Lizuca se opri si baga de sama ca s-a ispravit cenusa.
-Patrocle, ce facem noi acum? intreba ea pe catel. Iaca, in cer, Dumnezeu a aprins lumanarile, dar cararea tot nu se zareste. Asa nu putem sta. Eu zic sa cautam un culcus.
Apropiindu-se de lumina licuriciului, cunoscu ca se afla langa o scorbura de rachita batrana.
Fursecuri "Dumbrava Minuata"
– Asta-i o casa foarte buna, mormai Patrocle. Atunci Lizuca isi ceru voie de la rachita:
– Matusa rachita, sopti ea cu sfiala, ne dai voie sa intram in casa la mata?
Răchita o mângâie lin şi îi dădu drumul în scorbură.

click pe fotografii >> pt. o REZOLUTIE CORECTA
Fursecuri "Dumbrava Minuata"
[…]
-Patrocle, eu cred ca nu trebuie sa ne temem de mama padurii. Aici is locuri curate… Sfanta Miercuri sta aproape. Stii de ce ma tem eu?
– De ce te temi?
– De bursuc. Am auzit ca bursucu-i foarte rau.
– N-are decat sa vie, mormai cu dispret Patrocle; am eu ac de cojocul lui!
Chiar in clipa aceea, Lizuca dadu un tipat. O umbra rasarise intr-o dara de raze, tupaind catre scorbura. Din cand in cand se oprea, se inalta si misca doua coarne lungi si drepte.
Lizuca abia putu sa ingane cu spaima:
– Iaca bursucu, Patrocle!
C-un latrat scurt, Patrocle se si repezise. Lizuca astepta, in tacerea cuprinsului, intoarcerea tovarasului ei. II auzi intr-un tarziu venind: tip-tip. Intra gafaind si se cuibari langa ea. Apoi mormai nemultamit:
– N-a fost decat un iepure!”
Fursecuri "Dumbrava Minuata"
Rup vraja graiului dulce al lui Sadoveanu, ca sa va intreb daca au loc si fursecurile mele in povestea lui !? Scorbura am gasit-o, dar nu m-am lamurit ce personaj as putea fi eu in poveste ?! Muma Padurii :), Statu-Palmă, Sfanta Miercuri sau Rachita? Nu-mi spuneti ca as fi bursucul! Macar Bugs Bunny? :)
Citind eu textul pentru postare, constat ca n-a murit copilul din mine si povestea are inca farmec, am citit cu bucurie. M-a captivat atat de mult, incat era sa va las fara reteta …

… Si am uitat sa va mai spun ca sunt fragede, asa cu mult unt. Si ca le puteti lipi cu orice crema cu unt care se tine, sau doar cu gem, magiun sau marmelada. Eu tarziu am zarit scris intr-un colt, acum la redactare, ca se puteau glazura. Varianta rapida si suficient de buna este, doar sa le pudrati cu zahar fin, vanilinat.

Intrucat nici macar Google Translate nu a putut traduce numele original “Zwic Puslen” al acestor fursecuri, ma incearca asa o curiozitate ca sa aflu ce cuvinte, probabil germane, au fost anagramate? Poate stiti voi.

INGREDIENTE
500 gr unt la temperatura camerei
6 linguri zahar tos marunt
2 oua
2 plicuri zahar vanilinat
esenta de lamaie (in loc, am ras coaja de la 1 lamaie + zeama de la 1/2)
650 gr faina
1 praf de copt
UMPLUTURA
400 g gem / crema cu unt / marmelada
GLAZURA
120 gr zahar pudra
2 albusuri de ou
… sau doar pudrate cu zahar

PREPARARE
1. Untul la temperatura camerei (daca e rece il razi) il freci cu mixerul impreuna cu 6 linguri de zahar pana ce acesta se topeste.
2. Adaugi ouale intregi, zaharul vanilat si coaja + zeama de lamaie.
3. Adaugi faina si praful de copt si framanti un aluat pana devine omogen, o bila.
4. Bila de aluat o pui in folie si o tii in frigider pentru 30 de minute.
5. Pregatesti o tava mare de aragaz si 4 foi de copt pe masura (se coc repede). …Sau numai doua, pentru ca nu se lipesc si poti refolosi cate o hartie.
6. Incalzesti cuptorul la 180 grade.
7. Daca doresti sa le si glazurezi, amesteca 120 gr zahar praf, 2-3 linguri cu zeama de lamaie si 2 albusuri de ou pe care le mixezi bine si inainte de a baga la cuptor, ungi fursecurile cu acest amestec. Varianta cea mai simpla este sa le pudrezi inainte de servire cu zahar farin, asa cum am procedat.
8. Dai aluatul in 4, scoti cate o bucata, o framanti un pic si intinzi din ea o foaie cu sucitorul, cam de 5 mm grosime. Decupezi ce forme vrei cu decupatorul sau gura unui pahar, dar sa fie cat mai micute ca sa se topeasca in gura. :)
9. Le coci cam 12-15 minute, pana se rumenesc la baza. Le scoti rasfirate pe o tava si le lasi sa se raceasca. In timp ce unele se coc, decupezi pentru urmatoarea tava si asezi pe o hartie de copt. apoi doar transferi hartia cu grija dar rapid punand tava pe marginea mesei la fila.
10. Reci, se lipesc cu orice crema cu unt mai consistenta ca aici, sau doar cu gem, magiun ori marmelada. Recomand ca umplutura sa se aplice cu posul / sacul / o punga taiata intr-un colt cam 1 – 1.5cm. Este mult mai usor decat cu lingurita si la presare se intinde uniform.
Sa va fie de folos!
4-dumbrava-minunata
4-dumbrava-minunata

Tagged: , , , , , ,

8 thoughts on “Fursecurile “Dumbrava Minunata”

  1. Rocsy Ciobanu 2014/11/11 at 9:17 pm Reply

    Delicioasee fursecurile! Mi-a placut povestioara de la inceput! Chiar la noi in oras este Dumbrava minunata sau cel putin a fost, s-a mai distrus si s-a construit o manastire in acel loc :)

    • Food Design 2014/11/11 at 9:42 pm Reply

      Tot este bine. Decat pamant arid in loc … Multumesc, Rocsy!

  2. Mihaela 2014/11/13 at 11:46 am Reply

    Foarte bune fursecurile, mama le facea des in copilarie. Da`, ce-mi place scorbura aia, unde se afla acest loc minunat ?

    • Food Design 2014/11/13 at 3:25 pm Reply

      In curtea casei de la tara. Am fost de curand si l-am gasit saracul mar asa, frant de vant :(

      • mihaela 2014/11/13 at 9:19 pm

        Sa plantezi altul :)

      • Food Design 2014/11/13 at 10:10 pm

        desigur! lasam radacina ca sa iasa lastari pt ca e bun locul

  3. Haplea 2014/11/16 at 10:30 pm Reply

    Superba prezentarea!!!

Leave a Reply

