Dulceata de cirese in sirop de zahar

Pentru mine este o metoda complet noua, nu stiu daca este mai populara in zona Ardealului, pentru ca am aflat ca mai multi dintre voi, cei care locuiti in diverse alte zone o stiti si preparati dupa ea. Varianta aceasta m-a cucerit si o recomand deoarece: fructele se fierb doar cateva minute (cu exceptia anilor mai ploiosi cand fructele sunt deosebit de zemoase si pe care trebuie sa le fierbeti putin mai mult) si presupun ca pastreaza mai multe vitamine decat fierte indelung. Alt mare avantaj din punctul meu de vedere este ca pastreaza o nuanta de culoare apropiata fructului copt si nefiert, insemnand ca este rosiatica ci nu maro sau neagra (daca ciresele nu sunt negre/amarui).
Dulceata de cirese in sirop de zahar

Siropul are o nuanta roz incantatoare
Dulceata de cirese in sirop de zahar
si consistenta o puteti controla dupa bunul plac, obligatoriu faceti proba paharului cu apa. Daca o veti consuma pe paine la micul dejun, borcanul pe care il desfaceti, il veti tine la frigider iar acest sirop se va mai ingrosa si va sta pe paine (am probat). Alt mare avantaj este ca se face si repede, fara sa stropeasca totul in jur. Nu pe acest criteriu recomand, ci pentru argumentele anterior mentionate.

Rafinamentul suprem la aceasta dulceata de cirese este sa ii adaugati putina esenta de migdale (nu multa pentru ca este puternic aromata si devine amarui preparatul daca exagerati). Eu am impartit in doua dulceata (la final) si am amestecat esenta in jumatate dupa ce am gustat intr-o cescuta ca sa vad cum imi place. Prin urmare, nu trebuie sa o aromati pe toata, nu va fi poate pe gustul tuturor. La cea din cirese albe pe care le-am vazut deja in piata, musai sa adaugati.

Informatia despre aceasta reteta am prins-o intamplator intr-un comentariu din blogosfera, scris de Oana savoriurbane.com . Am retinut-o pentru aspectul foarte interesant, ca nu trebuie fierte mult fructele si descrierea superba: “fructele isi pastreaza culoarea si devin sticloase, confiate” . Temerea mi-a fost ca nefiind mult timp fierte, poate fermenteaza intr-un an de zile. M-a asigurat ca strabunica ei Buia :) , consuma astfel de dulceata si dupa 3 ani (invechita precum vinul vechi <3 ). Dar sa nu uitam ca probabil o tinea la rece intr-o pivnita si pe vremea strabunicii erau altfel de fructe, din pomi stropiti cel mult cu piatra vanata, precum via. Nu stiu, nu am cum sa probez pentru ca nu mai aveam multe cirese de la tara, am facut doar doua borcane din 800g de fruct.

INGREDIENTE
1 kg fructe cirese/visine (fara samburi)/capsuni/etc.
1 kg zahar
1 pahar cu apa (maxim 200ml)
zeama de la o lamaie
OPTIONAL (dar recomand): esenta de migdale – de la 1/3 lingurita la mai mult
Cosul meu cu cirese
PREPARARE
Speli fructele, le scurgi bine de apa si le cureti de codite si samburi (fara sa isi piarda forma).
1. Intr-o cratita cu suprafata mare de evaporare pui la fiert la foc mediu zaharul, apa si zeama de lamaie care ajuta fructele sa isi pastreze culoarea. La primul clocot, reduci focul la minim. Siropul rezultat va avea consistenta cam ca la ciocolata de casa daca ati preparat si stiti. Scazi siropul proband din cand in cand astfel: picuri intr-un pahar cu apa rece si picatura isi pastreaza forma cand cade la fund, nu disperseaza imediat. Mie mi-a scapat o suvita si si-a pastrat asa forma pe fundul paharului. Depinde acum si de calitatea zaharului, daca acesta cristalizeaza pe peretii oalei, muti siropul intr-o cratita curata inainte de a pune fructele.

click pe fotografii >> pentru ZOOM-OUT
Dulceata de cirese in sirop de zahar

2. Tragi cratita de pe foc, pui in sirop toate fructele fara sucul lasat (anul acesta este in exces) si apoi le fierbi la foc mic spre mediu pentru vreo 4 minute. Ciresele, desi pietroase, au lasat ceva suc, si dupa 6 minute aratau asa:
Dulceata de cirese in sirop de zahar
M-am cam speriat, mi se parea ca seamna mai degraba cu un compot. Nu va descurajati. Opriti focul si depozitati-le peste noapte (nu la frigider) intr-un loc racoros acoperite cu un prosop udat cu apa rece si stors zdravan. Lasati pana a doua zi. In mod normal, fructele vor trage siropul si vor “confia” . Scuze ca tot repet acelasi aspect, anul acesta fructele au acumulat multa apa si a doua zi siropul mi se parea cam subtirel asa ca am strecurat fructele si am fiert siropul fara fructe, dar cu sucul lasat de acestea peste noapte, timp de 10 minute. Puteti sa il fierbeti mai mult sau mai putin, pana obtineti consistenta dorita. Apoi am pus fructele in siropul fierbinte si le-am fiert impreuna doar 5 minute pentru ca aratau cum trebuie si aveam temerea sa nu isi schimbe culoarea. Am depozitat iar la rece acoperind cratita cu prosopul udat si stors (daca e prea larga cratita, poti sa pui pe mijloc o ustensila cu coada lunga ca sa nu ajunga prosopul in dulceata.

3. Fiind cantitate putina, seara era deja rece, sterilizasem borcanele cu metoda de la retetele anterioare si am pus dulceata rece in borcanele pe care le-am inchis etans cu capacul lor. Ca sa nu ne ma certe Oana, n-am pus dulceata fierbinte in borcane ci am respectat cu sfintenie ceea ce a spus: “dulceata nu se pune fierbinte in borcane!” si prin urmare, nu mai avea nici un rost sa intorc borcanele. Sa nu ma spuneti, dar eu tot metoda cealalta o prefer in cazul dulcetii fara conservant, pentru ca am testat pe 5 feluri de dulceata depozitate in camara calda de bloc. Nu am un spatiu racoros unde sa o tin vara. Doar iarna pot sa o mut in balconul inchis. Am probat anul trecut pe 5 feluri de dulceata si mai am si acum din ele nemodificate, conservate perfect fara conservant. Eu v-am spus care este recomandarea traditionala, dulceata se pune rece in borcanele sterilizate, voi insa folositi metoda de ambalare a dulcetii, aceea care se potriveste conditiilor de depozitare.
Sa va fie de folos!
Dulceata de cirese in sirop de zahar
Ciresul meu cel roditor

Tagged: , ,

3 thoughts on “Dulceata de cirese in sirop de zahar

  1. SAVORI URBANE 2014/06/26 at 1:40 pm Reply

    Prefect ti-a iesit! Ciresele au culoarea rubinului si sunt intregi, una si una. Sirop rozaliu si cristalin. Faina treaba ai facut!

    • Food Design 2014/06/26 at 1:43 pm Reply

      Oana, te voi pomeni cu reteta aceasta an de an, pentru ca este de acum preferata mea. Sanatosi sa fim sa putem!

  2. […] pe cea mai interesanta o las ultima … pentru ca, de fapt, n-am gatit-o inca :P. UPDATE: ba am gatit-o :) Metoda de astazi m-a convins ca sa o incerc cu prioritate, in temeiul ca se poate face doar cu […]

Leave a Reply

