Blat din albusuri, ciocolata si fructe

Inca o idee de gatit o prajitura buna si racoritoare, din albusuri ramase de la alte preparate. In plus, se impunea ca sa incep sa elimin din fructele congelate pe care inca le mai am, pentru ca deja apar cele proaspete, de sezon. Uite ca se intampla asta nu numai cand preparam maioneza. O reteta viitoare va fi cu un fel principal de la care mi-au ramas 5 albusuri. Mai aveam doua in frigider si am ales aceasta reteta, fara ca sa o caut, s-a agatat ea de mine si am salvat-o. In sezon, cand veti prepara cu fructe proaspete, va iesi un blat mai umed, probabil usor insiropat pentru ca fructele sunt mai zemoase.

Sa ne intelegem, totul se poate pregati si manual dar scurtezi timpul incredibil de mult daca te ajuti cu un robot puternic sau macar un mixer clasic, de mana.

Uitasem sa va spun de unde am reteta. Am prins-o din timeline-ul paginii FB a bucataras.ro. Nu mai stiu ce au zis ei acolo in timeline, dar m-au agatat si bine au facut. Arata bine prajitura si in fotografia lor, asa marmorata.
Acolo e pe scurt data reteta, eu va mai dau niste sfaturi in functie de fructe, daca sunt sau nu congelate si precizari asupra modului de preparare (manual sau electric).
Daca doriti, fiecare portie o puteti orna cu frisca.
Blat din albusuri, ciocolata si fructe
masura cana=200ml
INGREDIENTE
1 cana albus (7albusuri au umplut fara 1 deget cana ca de cafea mare)
1 cana zahar
1+1/2 cana faina
50 ml ulei
2 linguri cacao (reteta originala prevede praf de ciocolata, gen chocolatte)
optional: 1 ciocolata 90g
700g cirese sau visine-am amestecat pt ca nu mai aveam multe cirese; iese mai bogata si mai umeda daca sunt proaspete si ajung cam 500g, in acest caz.
Blat din albusuri, ciocolata si fructe
PREPARARE
– In cazul fructelor congelate (fara samburi), le pui in sita la decongelat si scurs peste noapte. Altfel dureaza minim 6 ore, vara cand e cald merge mai repede.
– Pregatesti o tava mica (18×26 cm este a mea) si o acoperi cu hartie de copt, inclusiv marginile. Poti sa o cocolosesti ca sa stea in forma si pe pereti.
1. Cantaresti zaharul.
2. Bati albusul pana se intareste, la viteza maxima.

Blat din albusuri, ciocolata si fructe
La mine a durat maxim 2 minute.
Blat din albusuri, ciocolata si fructe
3. Adaugi tot zaharul
Blat din albusuri, ciocolata si fructe
si bati pana face mot, la viteza maxima.
Blat din albusuri, ciocolata si fructe
Inca vreo 2-3 minute dureaza. Daca bati manual, trebuie adaugat in vreo 4 etape.
5. Acum schimbi paleta de batut albusuri, cu cea pentru creme si aluaturi (nu carligul de coca). Prin “palnie” torni uleiul suvoi. Daca bati cu mixerul de mana, reduci viteza si torni in fir subtire, apoi dai la maxim.
Blat din albusuri, ciocolata si fructe
6. Pentru mine timpul salvat este pretios, asa ca am ales sa lucrez la robot toata prajitura. Prin urmare trebuie adaugat un praf de copt in faina cantarita. Daca nu te grabesti, nu mai pui praf de copt deloc, lasi deoparte mixerul si incorporezi faina lingura cu lingura, amesteci cu un tel para, cu miscari obligatoriu de jos in sus, ca sa nu piarda aer. Cu metoda aceasta, nu garantez ca dupa racirea blatului nu se lasa. S-ar putea sa fie foarte bine, nu stiu. Cum am procedat eu a rezultat o prajitura coapta, crescuta si care nu s-a lasat absolut deloc+timp salvat.
7. La robot, prin palnie, torni suvoi faina cantarita, la viteza medie, apoi mai lasi pana la omogenizare la viteza mare cateva zeci de secunde si obtii un aluat care are consistenta celui de chec.
Blat din albusuri, ciocolata si fructe
8. Torni 2/3 din compozitie in tava si nivelezi.
Blat din albusuri, ciocolata si fructe
9. Acum, preincalzesti cuptorul la 180 grade.
10. Optional, poti sa adaugi si pregatesti o ciocolata: o razi fulgi sau o toci. In restul de 1/3 compozitie, pui praful de ciocolata. Lasi bratul mixerului si ii pui capacul. Omogenizezi cam 10-20 secunde. Adaugi fulgii de ciocolata si procedezi la fel.
Blat din albusuri, ciocolata si fructe
10. Torni aceasta compozitie colorata peste cea din tava, in panglici rare. Apoi, cu o furculita, misti la suprafata (nu o scufunzi pana jos) si formezi niste ape frumoase.
Blat din albusuri, ciocolata si fructe
11.
a)-In cazul fructelor congelate, nu le mai dai prin faina (eu am dat o mica parte si au ramas albe, nu recomand), si presari 500 g pe toata suprafata. Opresti 200g.
Blat din albusuri, ciocolata si fructe
b)-In cazul fructelor proaspete care sunt mai grele, le pui curatate de samburi intr-o punga cu zip in 2 linguri de faina si agiti punga ca sa se imbrace in faina. Surplusul de faina se arunca. Le presari pe toate 500g pe suprafata blatului.
12. Introduci tava in cuptor si coci intre 35-50 de minute. Vreo 35 ar trebui sa fie suficiente daca tava e mai larga si blatul subtire si vreo 50 minute a durat la mine, eu am dorit blatul mai ridicat.
Blat din albusuri, ciocolata si fructe
In cazul fructelor proaspete, cu atat mai mult e bine sa fie mai degraba ridicat pentru ca vor umezi blatul, nefiind scurse de zeama ca cele congelate. Si pentru ca voiam sa fie mai umed (fructele fiind congelate si scurse de zeama), l-am scos dupa 45 de minute si am mai asezat in cavitati celelalte 200g de fructe. Dupa 5 minute l-am scos.
Blat din albusuri, ciocolata si fructe
Sa va fie de folos, si o primavara “inflorita si parfumata” va doresc sa aveti!
Blat din albusuri, ciocolata si fructe

Tagged: , , , , ,

6 thoughts on “Blat din albusuri, ciocolata si fructe

  1. Mihaela 2014/04/03 at 1:33 pm Reply

    Nu ma omor dupa pandispan cu fructe, la mine daca nu are crema,e mai greu . Accept doar daca fructele sunt proaspete. Fie, o mananc cu un motz de frisca :)

    • Food Design 2014/04/03 at 5:20 pm Reply

      :P buna idee cu un motz de frisca. mmmm…!!! nu m-am gandit

  2. Rocsy Ciobanu 2014/04/03 at 6:11 pm Reply

    Imi place mult!

  3. Elena 2014/04/08 at 7:43 am Reply

    Vad ca ai robot de la Russel Hobbs!! Esti multumita de el? Te intreb pentru ca sunt in cautarea unuia si nu stiu ce firma sa aleg, pentru ca momentan nu imi permit un Kitchen Aid!!! Imi facuse cu ochiul marca ta si unul de la Bosch!! L-ai luat din Metro?

    • Food Design 2014/04/08 at 8:07 am Reply

      Am scris in introducere ca am avut sansa sa il castig cu reteta anului 2013 pe bucataras. eu sunt multumita, pt. ca Elena, compar cu ceea ce am avut eu pana acum. N-am lucrat niciodata cu Kitchen Aid ca sa pot constata diferentele. Am vazut pe youtube un filmulet in care arata ca fata de kitchen aid are o vibratie la aluaturi groase. Intr-adevar, are acea vibratie dar treaba si-o face. De aici si diferenta de pret, 1/3 din pretul Kitchen Aid.

Leave a Reply

